maandag 23 mei 2011

Culturele verschillen binnen adoptie


Hoe mensen naar adoptie kijken verschilt sterk van cultuur tot cultuur. Zo kwam ik te weten dat de Islam wettelijke adoptie verbiedt. Volgens de Koran zouden kinderen de naam van hun biologische familie moeten behouden wanneer ze opgenomen worden in een nieuw gezin.
Ik begrijp de Islamieten voor een deel wel. Ze vinden dit erg belangrijk omdat ze hier veel belang aan hechten. Dit is hun geloof, dus respecteer ik dit. Maar langs de andere kant vind ik het wel normaal dat adoptiekinderen de naam nemen van hun adoptieouders. Deze mensen hebben namelijk de zorg voor dat kind op hun genomen, bij deze mensen verblijft het adoptiekind.

In de Verenigde Staten vinden ze het onverantwoord dat zwarte en Indiaanse kinderen in blanke gezinnen terecht komen. De Amerikanen en Indianen vinden dat deze kinderen hun identiteit zullen verliezen wanneer ze bij een blank gezin zullen wonen. Ook denken ze dat deze kinderen geen goede ontwikkeling zullen hebben en dat ze niet bestemd zijn tegen racisme.
Met deze mening ben ik het absoluut niet mee eens. Wanneer zwarte of Indiaanse kinderen bij een ander gezin terecht zullen komen zullen ze nog steeds ergens diep vanbinnen hun identiteit hebben. Ik denk dat iedere persoon ergens vanbinnen wel een eigen identiteit heeft die hij/zij hoe dan ook zal laten zien aan de buitenwereld. En moest dit niet het geval zijn maakt het denk ik ook niet veel uit aangezien de adoptiekinderen toch in een andere cultuur leven.
Wat het racisme en pesten betreft vind ik jammer dat ze dit als een soort van probleem zien. Overal in de wereld zijn er blanke en zwarte mensen. Op straat, school, winkel, ... komen deze mensen elkaar altijd tegenkomen. Dit is zo en zal altijd zo zijn. Het is inderdaad misschien wel zo dat ze er in hun thuisland minder geconfronteerd mee zouden worden, maar ik zie dit niet als iets waar we deze kinderen van zouden moeten beschermen. Ik zie het ook als een win-win situatie. Als de adoptiekinderen in onze blanke wereld zouden komen leren zij zelf ook het verschil kennen en hoe ze hier het best mee omgaan. Maar ook kan de blanke bevolking hier iets uit leren. Namelijk omgaan met andere rassen en mensen uit andere culturen.
Ik vind het heel erg belangrijk dat de mensen respect hebben voor elkaar, waar ze ook vandaan komen of in wat ze ook geloven. Ik heb dit al een aantal keer vermeld op mijn blog, maar dat is ook omdat ik daar zoveel belang aan hecht.

Het Jodendom vindt dat de biologische ouders nog steeds de echte ouders blijven van het kind. Dit begrijp ik volkomen, maar als ik eens kijk naar de mensen die ik ken die geadopteerd zijn, vinden zij toch wel dat hun echte ouders hun adoptieouders zijn. Natuurlijk kan deze mening bij elk adoptiekind anders zijn. Sommige zeggen dat hun biologische ouders hun echte ouders zijn, andere vinden dan weer dat hun adoptieouders de echte zijn. Bij de laatste groep sluit ik mij meer aan aangezien de adoptieouders voornamelijk voor het kind hebben gezorgd en nog steeds zorgen.
In Israël is het, zo lees ik, heel erg moeilijk om kinderen te adopteren. Volgens de Israëlische adoptiewetten mogen adoptieouders enkel kinderen van hetzelfde geloof adopteren.
Vaak zijn er te lange wachttijden voor de Israëlische echtparen omdat er maar één adoptiebureau is in Israël. Het is voor deze koppels onmogelijk om niet-Joodse kinderen te adopteren omdat de adoptiewetten wat anders voorschrijven, namelijk dat men enkel kinderen mag adopteren met hetzelfde geloof.
Ik vind de wet dat Israëlische koppels enkel Joodse kinderne mogen adopteren een beetje overdreven en niet geplaatst. Ik bekijk het natuurlijk ook weer langs twee kanten. Deze mening komt vanuit de mensen hun geloof, dus dit kunnen we niet anders dan respecteren. Maar ik vind nog steeds dat enkel de adoptieouders zouden mogen kiezen wat voor kind ze willen adopteren. Zij gaan namelijk het kind opvoeden en beslissen welk geloof ze aan het kind meegeven.
Ik vind het dus ook wel erg dat er zoveel kinderen wachten op een adoptiegezin en dit niet altijd geboden kan worden aan hen omdat de adoptiewetten wat anders voorschrijven.

De Bijbel zou niets tegen adoptie hebben. 'God wil juist dat je je naaste lief hebt als u zelf, wanneer je kinderen uit arme landen helpt door hen te adopteren is dat zeker een goed punt.' Ik deel volledig dezelfde mening. Ik vind adoptie een erg goed initiatief en het is zo zoals de Bijbel omschrijft dat wanneer je kinderen helpt dit zeker en vast een goed punt is. Ik vind dat het dus niet veel uitmaakt welke adoptieouders welk kind adopteren. Hoe dan ook zullen adoptieouders het geloof meegeven aan hun adoptiekind dat zij zelf willen. Maar wanneer een Christelijk koppel een kind zou adopteren met een ander geloof zou ik het wel belangrijk vinden dat ze het adoptiekind laten kennis maken met beiden geloven. Zo kan het adoptiekind nog zelf kiezen met welk geloof hij/zij wilt verder gaan. Dit bedoel ik ook voor alle andere godsdiensten die een kind adopteren. Ik vind het belangrijk dat het kind zelf kan kiezen bij wat hij zich het beste voelt. Ook vind ik dat de adoptieouders hier dan voor moeten openstaan en wat de keuze ook wordt van hun adoptiekind, dit ten volle respecteren en het kind de kans krijgen om zich, in welk geloof dan ook, te laten ontplooien.

Bij het Hindoeïsme komt adoptie niet zo vaak voor. Daar worden kinderen eerder geadopteerd wanneer er een ouder is gestorven en dan zou het kind geadopteerd worden door bijvoorbeeld een grootouder. Dit zou meer voorkomen dan dat ze een kind adopteren uit een ander land. Op deze visie heb ik eigenlijk niets slecht te zeggen. Het Hindoeïsme doet niet echt mee aan adoptie dus verbiedt het technisch gezien ook niet helemaal. Het zal misschien gewoon niet zo in hun cultuur naar voor komen, maar het is wel zo dat het niet is dat er helemaal niet geadopteerd word. Het gebeurd dus wel eens binnen het Hindoeïsme maar niet zo vaak als in andere culturen.

Adoptie wordt binnen het Boedhisme niet direct verboden, maar komt net zoals binnen het Hindoeïsme niet zo vaak voor. Ik denk dat op vlak van adoptie hier hetzelfde geldt als bij het Boedhisme. Hier is mijn mening dus ook niet echt anders in.








Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Adoptie
- http://users.skynet.be/religie_info_site/Jodendom/adoptie.html
- http://www.suma.benik.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=168987

Geen opmerkingen:

Een reactie posten