zondag 22 mei 2011

Verplichte bron: Obama en geloof

Obama begint al meteen met het feit dat we niet enkel een Christelijke natie zijn. Er zijn ook andere godsdiensten zoals het Boedhisme, Hindoeïsme, niet-gelovigen, ... In onze wereld zijn er enorm veel godsdiensten waarin we kunnen geloven. Obama stelt zich de vraag 'Wat als we alle niet-Christenen zouden verbannen? Welk Christelijk geloof zouden we dan moeten aanleren op school? Bij welke passages uit de bijbel zouden we dan moeten bij stilstaan?'
Het zou te gek voor woorden zijn moesten enkel de Christenen mogen deelnemen aan de maatschappij. Iedereen heeft recht op een eerlijke plaats. En binnen het Christelijk geloof geloofd iedereen toch nog steeds op zijn eigen manier. Er bestaat dus niet echt één echt geloof, want iedereen past dat geloof aan aan zijn eigen persoonlijkheid en wensen. Ik vind het erg belangrijk dat elke persoon gerespecteerd word in zijn geloof. Ook vind ik het van groot belang dat iereen voor zijn eigen persoonlijk geloof kan en durft opkomen.

Obama zegt dat abortus betrekking heeft tot mensen met verschillende geloven, zelfs diegenen die helemaal geen geloof hebben. Onze maatschappij bestaat uit verschillende volkeren, nationaliteiten en geloven. Er is niet meer één geloof waarin iedereen in gelooft, maar geloof is nu een meer persoonlijkere zaak geworden. Er zijn nu eenmaal meerdere geloven en hiervoor dient men respect te hebben indien we goed willen samenleven in de maatschappij.
Iedereen gelooft nu in 'zijn eigen God'. We kunnen natuurlijk wel zeggen dat we tot een bepaald geloof horen, maar daarin gaat iedereen dit geloof persoonlijk maken door met sommige dingen binnen dat geloof mee te gaan en andere dingen niet. Ik vind dit goed dat dit bij iedereen wat verschilt.

Iedereen heeft zijn eigen mening en daar kan het persoonlijk geloof ook een rol in spelen. Meneer Barack Obama verwijst hiermee naar een bijbels verhaal van Isaak en Abraham.
Ik vind dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening en deze ook duidelijk mag maken. Die mening wordt vaak ook beïnvloed door ons persoonlijk geloof en ik vind dat dit gerespecteerd moet worden.

Ik vond het filmpje wel eens leuk om te bekijken omdat ik een voorstander ben van Barack Obama. Sommige stukken vond ik wel vrij moeilijk omdat hij soms wat snel sprak en ik het niet goed kon horen. Daarom heb ik het filmpje ook enkele keren opnieuw bekeken en vaak teruggespoeld op bepaalde stukken. De dingen die hij zei heb ik dan wat samengevat op een blad en op deze manier lukte het al beter om te begrijpen wat hij allemaal zei en wat mijn visie hierop is.

Bron: http://www.kuleuven.be/thomas/algemeen/actualiteit/dossiers/obama/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten