dinsdag 17 mei 2011

Verplichte literatuur - De tolerantie voorbij

De tolerantie voorbij - Steve Stevaert

Steve Stevaert begint met het vertellen over een van de grote zorgen van de eenentwintigste eeuw die we op ons zien aankomen. Deze hebben te maken met tewerkstelling, vergrijzing, internationale economie en zoveel meer. Daarbovenop komt ook nog een probleem dat een grote invloed zal hebben op onze samenleving, namelijk migratie. Migratie zal er, willen of niet, altijd zijn. De manier waar we hiermee omgaan is belangrijk, want migratie heeft een grote invloed op onze sociale zekerheid. De grote vraag is nu natuurlijk hoe we het best met de migratie omgaan. Ik heb persoonlijk niks tegen migratie. Ik vind dat deze mensen ook een eerlijke kans krijgen om zich aan te passen aan hun nieuwe omgeving en ook hetzelfde aantal kansen verdienen.

Natuurlijk moet er een goed evenwicht gevonden worden. Te veel migratie zorgt voor overbevolking, maar te weinig migratie zorgt dan weer voor een te lage actieve bevolking. Zoals ik reeds zei is het dus belangrijk dat er naar een goede manier gezocht word om er op een goede manier mee om te gaan.

Het boek van Steve Stevaert gaat niet over migratie zelf, maar over een van de gevolgen ervan: de steeds toenemende levensbeschouwelijke diversiteit in ons land. Er zijn enorm veel godsdiensten en de mensen geloven nog steeds in wat ze zelf willen geloven, hiermee heeft de politiek niks mee te maken zo luidt Steve Stevaert. Hierin deel ik absoluut zijn mening. Of mensen geloven of niet geloven is hun eigen zaak. Daar heeft noch de politiek, noch de Staat, noch de mensen rondom hun iets mee te maken. Geloof is van jezelf.
Volgens Steve Stevaert gaat de levensbeschouwing de komen decennia een steeds grotere rol spelen. Ik denk dit ook omdat er steeds meer verschillende soorten godsdiensten mekaar ontmoeten en bijkomen. Op deze manier onstaan er enorm veel meningsverschillen.

Het Christendom zou zich wat hebben teruggetrokken terwijl andere godsdiensten net feller naar voren zijn gekomen. Dit is misschien te wijten doordat de kerk actueel in een slecht daglicht word gezet. Dit door pedofilieschandalen waarin priesters betrokken zijn.

Godsdienst en levensbeschouwing worden steeds meer belangrijkere elementen waar de politiek zich mee bezig houdt. Als we terugkijken naar het jaar 2004 waar hoofddoeken in het openbaar verboden worden gevonden in Frankrijk, vraag ik me toch wel af wat hier het nut van is. Is het nodig dat er hierrond een hele heisa wordt gemaakt en dat er hierdoor mensen sterven? Ik vind absoluut van niet. Waar gaat de wereld dan naartoe als mensen mekaar gaan uitmoorden om voor hun godsdienst en/of mening op te komen?
Levensbeschouwing en godsdienst kunnen we niet zomaar verstoppen in onze samenleving. Wel gebeurt het dat niet iedereen er openhartig over praat. Zo'n kwesties liggen redelijk gevoelig en niet iedereen deelt in deze situaties dezelfde mening. De vraag is of dit wel zo verstandig is. Wel, ik vind van niet. Het is belangrijk dat er over zo'n kwesties gesproken word, publiekelijk gesproken.

Door de nieuwe technologie ontstaan er internationale netwerken van mensen die informatie uitwisselen. Hierdoor is het leven van de verschillende godsdiensten sterk veranderd. Het is hier erg belangrijk dat de Europese overheden meer rekening gaan houden met de opkomende diversiteit. Dit zal hoe dan ook zijn gevolgen hebben. Ik denk dat het belangrijk is dat wanneer de verschillende godsdiensten bij elkaar komen, hiermee rekeningen gehouden wordt. Ik vind het belangrijk dat er rekening gehouden wordt met elke godsdienst. Alle godsdiensten hebben recht op hun eigen geloof en het is van groot belang dat hiervoor respect is. Het is dus belangrijk dat we dit niet zomaar links laten liggen, maar er over praten en er ook volledig durven over praten.

Steve Stevaert vermeldt ergens de slogan 'Believe without belonging' in zijn tekst. 'Geloven zonder ergens bij te horen'. Ik vind dit een goede slogan. Mensen geloven dan wel ergens in, maar zijn er geen partij van. Dit ziet men ook vaak in de samenleving.
Net zoals Meneer Stevaert ben ik ook een voorstander van een duidelijke scheiding van Kerk en Staat. De Kerk hoeft zich niet te moeien met de Staat en omgekeerd moet het ook niet. Maar met wat andere mensen dan zeggen, dat er niet meer over religie mag gesproken worden omdat het als een privézaak wordt gezien, ben ik het niet mee eens. Dit betekent dat ze de levensbeschouwing onzichtbaar willen maken en dat is nu ook net niet de bedoeling. Het is belangrijk dat er over de verschillende soorten godsdiensten wordt gesproken en dat de mensen hier rekening mee houden. Ik vind het ook van groot belang dat de overheid beseft dat godsdienst en religie voor sommigen onder ons een erg belangrijke rol spelen.

Alle mensen die naar het buitenland verhuizen komen terecht in een andere cultuur met een soms andere godsdienst. Zij zijn op zoek naar gemeenschappelijke kenmeren en vooral een gemeenschappeljke identiteit. Dit begrijp ik volledig. Het is al moeilijk genoeg om naar een ander land te verhuizen en je thuisland achter te laten. Wanneer deze mensen dan dingen vinden waarin ze zich gaan herkennen verloopt het proces om zich aan te passen in het nieuwe land misschien wat gemakkelijker.
Steve Stevaert zegt ook dat religie de nieuwkomers dikwijls iets of wat houvast geeft in een wereld die voor hun totaal vreemd is. Hierin deel ik volledig zijn mening. Migranten hebben vaak veel steun aan elkaar. Ze komen samen in een nieuw land terecht en hebben vaak hetzelfde verleden meegemaakt. Daarnaast is er nog het arme feit dat migranten het vaak hard te verduren hebben met vooroordelen die er over hen verteld worden door immigranten. Ik begrijp dat sommige mensen soms zo slecht denken over migranten, omdat dit vaak gelinkt word met ingrijpende gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld het voorval op 11 september 2001.

Ook vinden de mensen die reeds al lange tijd in het thuisland wonen, ze gediscrimineerd worden of dat er teveel toegegeven wordt aan de nieuwkomers. Zo vindt iedereen wat en ontstaan er samenlevingsproblemen. Ik vind dit echt een enorm jammere zaak. Waarom moet er hierover altijd moeilijk gedaan worden en kunnen we niet gewoon leven? Samenleven.
Ik vind het heel erg goed dat er een interculturele samenleving komt, want ik vind het belangrijk dat de mensen leren omgaan met de verschillende soorten godsdiensten en met elkaars meningen. Het is niet door erover te zwijgen dat het er niet meer zal zijn. Godsdiensten en meningen zullen er altijd zijn, of men dit nu leuk vindt of niet.

Uit dit artikel leer ik vooral dat men niet moet gaan denken of we wel rekening willen houden met religieuze diversiteit, maar hoe we er rekening mee moeten houden. Op deze manier staat de politiek voor een enorme uitdaging. 'De toekomst van Europa zal er één zijn van verschillende godsdiensten' vind ik mooi en correct gezegd. Het is zo dat er steeds meer en meer godsdiensten bijkomen en deze ook steeds meer naar de voorgrond zullen komen.

Ik vind het erg belangrijk dat we de migranten helpen om zich zo goed mogelijk te integreren in onze samenleving. Dit kunnen we doen door openlijk over levensbeschouwing te praten. Het is dus van groot belang dat de overheid hier voor 100% wilt aan meewerken en een samenleving creëert waarin de migranten zich thuis voelen. Respect, interesse voor de migranten en vertrouwen is hier een must.

Door dit artikel heb ik een betere kijk gekregen op wat er nu allemaal gebeurd in onze samenleving. Ik merk ook dat ik migratie nu een beetje vanuit de migranten hun visie bekijk. Ik vond het een goed geschreven tekst door Meneer Stevaert. Soms was het wat moeilijk om te lezen en heb ik bepaalde stukken opnieuw lezen, maar ik merkte naar het einde toe dat ik voor een groot deel de mening van Steve Stevaert deel.

Bron: Steve Stevaert - 'De tolerantie voorbij'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten